«Etter at danning kom inn som et nytt begrep i Lov om barnehager i 2008, har mitt anliggende vært å påpeke at danning nok kan supplere, men ikke erstatte oppdragelse. Det begrunner jeg med at barnehagens ansatte faktisk oppdrar.[...] Da danning ble et nytt begrep i barnehageloven i 2008, og dermed i barnehagepedagogikken, satte jeg meg fore å etterspore begrepets vei inn i loven og hvorfor det skulle erstatte oppdragelse som et av pedagogikkens sentrale begreper. Dette gravearbeidet fra 2009 / 2010 ba redaktørene for artikkelsamlingen "Danning i barnehagen" meg om å utdype i boka, hvilket jeg gjorde med artikkelen "Lanseringen av danningsbegrepet". I redaktørenes innledningskapittel vises det til funnene mine.»
«Den historisk-pedagogiske bakgrunnen for "Danning i barnehagen" er å finne i den norske debatten om om formålstenkningen og formålsparagrafen for de norske barnehager [...] Bokas behandling av det gammelmodige begrepet danning (dannelse), fører oss både inn i fortidens tenkning og inn i de siste eller nyeste dagenes livsviktige spørsmål. Den moderne og postmoderne tids problemer og utfordringer behandles som klassiske utfordringer [...] Jeg har lest boka med stor glede og med stort utbytte. Trenger jeg å si at jeg anbefaler boka på det varmeste?»