Laster...
Laster...
«Denne musikkhistorien er ikke bare skrevet av én musikkviter, men av flere. Og alle skriver de om det de kan aller best. [...] Det er mye kunnskap å hente i denne boka, gitt at leseren kjenner til musikkhistorien fra før og kan lese noter, for det er en del noteeksempler her. [...]framstillingen av Gustav Mahler, Claude Debussy og Igor Stravinskij [er] enestående. Forfatteren går tett inn på de komposisjonsteknikkene som tas i bruk på begynnelsen av 1900-tallet. Det er flott å lese om Mahler, ikke som seinromantiker, men som modernist. Artig er også avsnittet om «den rareste gutten i klassen», Erik Satie (1866-1925).»
–Klassekampen, 24. april 2012
Vestens musikkhistorie, utgitt i 2012
«Boka presenterer de sentrale sjangrene, utviklingstrekka, komponistene og utøverne i en oversiktlig disposisjon, og jazz og populærmusikk har fått mer omfattende plass i verket enn det som har vært tilfelle tidligere. Fagtermer er (stort sett) forklart, og det er gitt rikelig med noteeksempler med omtale i teksten. Alt dette gjør at boka ser ut til å tjene formålet sitt godt, og at den da kommer som første lærebok på norsk er også et stort pluss. [...] Lykkes boka altså i å nå fram til den opplyste allmennheta? Jeg gir et betinget ja til det.»
–historieblogg.no
Vestens musikkhistorie, utgitt i 2012
«Mellom hundrevis av sider fullpakket med solid formidling av vestens musikkhistorie fra år 1600 og frem til i dag, løfter en ny norsk lærebok frem grunnleggende historiefilosofisk spørsmål: Hvordan kan vi gripe musikken historisk? På sitt beste viser boken hvordan kunstmusikken kan berges ut av det kollektive hukommelsestapet.»
–salongen.no
Vestens musikkhistorie, utgitt i 2012