Laster...
Laster...
14 praksiser for bedre læring
Av Peter Liljedahl, 2024, Ebok
Hvordan kan du skape en engasjerende, motiverende og spennende matematikkundervisning hvor elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk?
I denne boka presenterer Peter Liljedahl 14 undervisningspraksiser som vil hjelpe deg med å bygge et tenkende klasserom. Du vil få innsikt i hvordan du kan få elevene til å tenke selvstendig, arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen. Forfatteren gir deg konkrete tips til blant annet inndeling i grupper, bruk av vertikale tavler, nye måter å innrede klasserommet på, ulike oppgavetyper og måter å stille spørsmål på.
I matematikkundervisningen er det en tendens til at læreren viser elevene hvordan de kan løse oppgavene. Det fører til at elevene kopierer lærerens framgangsmåte framfor å tenke selv. Liljedahl er opptatt av at oppgavetypene elevene jobber med, og ikke minst hvordan læreren veileder i arbeidet med disse oppgavene, har stor betydning. Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk, både individuelt og kollektivt. Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner.
Forfatteren beskriver praksiser og aktiviteter som fremmer elevenes tenkning, rikt illustrert med eksempler fra egen forskning. Gjennom bokas praktiske tilnærming og metode vil du få et solid fundament til å kunne bygge tenkende klasserom.
Hvordan kan du skape en engasjerende, motiverende og spennende matematikkundervisning hvor elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk?
I denne boka presenterer Peter Liljedahl 14 undervisningspraksiser som vil hjelpe deg med å bygge et tenkende klasserom. Du vil få innsikt i hvordan du kan få elevene til å tenke selvstendig, arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen. Forfatteren gir deg konkrete tips til blant annet inndeling i grupper, bruk av vertikale tavler, nye måter å innrede klasserommet på, ulike oppgavetyper og måter å stille spørsmål på.
I matematikkundervisningen er det en tendens til at læreren viser elevene hvordan de kan løse oppgavene. Det fører til at elevene kopierer lærerens framgangsmåte framfor å tenke selv. Liljedahl er opptatt av at oppgavetypene elevene jobber med, og ikke minst hvordan læreren veileder i arbeidet med disse oppgavene, har stor betydning. Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk, både individuelt og kollektivt. Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner.
Forfatteren beskriver praksiser og aktiviteter som fremmer elevenes tenkning, rikt illustrert med eksempler fra egen forskning. Gjennom bokas praktiske tilnærming og metode vil du få et solid fundament til å kunne bygge tenkende klasserom.

Dr. Peter Liljedahl er professor i matematikkundervisning ved Simon Fraser University i Vancouver i Canada. Han er formann for Canadian Mathematics Education Study Group (CMESG), tidligere formann for International Group for the Psychology of Mathematics Education (IGPME), redaktør for International Journal of Science and Mathematics Education (IJSME), redaksjonsgruppemedlem i fem store internasjonale tidsskrifter og medlem av NCTM Research Committee. Liljedahl er forfatter og medforfatter av en rekke bøker, kapitler og tidsskriftsartikler om sentrale tema innen undervisning og læring i matematikk. Han er tidligere mattelærer på ungdomsskole-/videregående nivå (high school) og har i sin forskning holdt på den nære tilknytningen til klasserommet, og han rådfører seg regelmessig med lærere, skoler, skoledistrikter, undervisningsdepartementer og universiteter om forhold knyttet til undervisning, læring, evaluering og matematikkfaglige kompetanseområder. Liljedahl er en etterspurt foredragsholder og har reist verden rundt og snakket om det å bygge tenkende klasserom. For dette arbeidet er han tildelt prisene Cmolik Prize for the Enhancement of Public Education og Fields Institute’s Margaret Sinclair Memorial Award for Innovation and Excellence in Mathematics Education.
Boka anbefales for lærere i alle fag og på alle trinn. Dessuten anbefales den for lærerutdanningen.
«Til alle lærere som våger forandring», slik åpner boka. Til denne invitasjonen vil jeg tilføye: Trolig finnes det lærere uten særlig interesse for forandring, men de kan få sin innstilling endret ved rett og slett å lese denne enestående boka.
– Hallvard Håstein, Bedre Skole nr. 1/2024
