Autisme og pedagogikk er en teoretisk og metodisk håndbok for å skape gode lærings- og utviklingsvilkår for barn med autisme/autismespekterforstyrrelse (ASF). Barn med autisme/ASF trenger ofte mye hjelp for å mestre sosial kommunikasjon, språk, lek, vennskap, motoriske ferdigheter og felles oppmerksomhet. Forfatterne av denne boken presenterer en rekke teoretiske tilnærminger for arbeid med denne barnegruppen. De fokuserer spesielt på forståelse og håndtering av utfordrende atferd. I tillegg inneholder boken kapitler om forekomsten av autisme/ASF internasjonalt og nasjonalt, komorbiditet, risokofaktorer, utviklingsteori, kognitiv teori og anvendt atferdsanalyse, prosedyrer, strategier, forskningsresultater, metodiske ideer og evidensbaserte metoder/praksiser. Boken henvender seg til barnehagelærere, lærere, spesialpedagoger, logopeder og andre fagfolk som møter barn med autisme/ASF i sitt arbeid. I tillegg er den skrevet for studenter i blant annet spesialpedagogikk, pedagogisk-psykologisk rådgivning, vernepleie og psykologi.
Autisme og pedagogikk er en teoretisk og metodisk håndbok for å skape gode lærings- og utviklingsvilkår for barn med autisme/autismespekterforstyrrelse (ASF). Barn med autisme/ASF trenger ofte mye hjelp for å mestre sosial kommunikasjon, språk, lek, vennskap, motoriske ferdigheter og felles oppmerksomhet. Forfatterne av denne boken presenterer en rekke teoretiske tilnærminger for arbeid med denne barnegruppen. De fokuserer spesielt på forståelse og håndtering av utfordrende atferd. I tillegg inneholder boken kapitler om forekomsten av autisme/ASF internasjonalt og nasjonalt, komorbiditet, risokofaktorer, utviklingsteori, kognitiv teori og anvendt atferdsanalyse, prosedyrer, strategier, forskningsresultater, metodiske ideer og evidensbaserte metoder/praksiser. Boken henvender seg til barnehagelærere, lærere, spesialpedagoger, logopeder og andre fagfolk som møter barn med autisme/ASF i sitt arbeid. I tillegg er den skrevet for studenter i blant annet spesialpedagogikk, pedagogisk-psykologisk rådgivning, vernepleie og psykologi.
439,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Meral Øzerk har lærer- og barnehagebakgrunn, hovedfag i barnehagepedagogikk og mastergrad i spesialpedagogikk. Hun har tatt godkjente autismerelaterte sertifiseringskurs fra flere amerikanske universiteter. Hun jobber nå som seniorrådgiver innen området sammensatte lærevansker ved Statped Sørøst.
Kamil Øzerk er dr. polit. og professor emeritus i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og Sami allaskuvla. Øzerk har vært med på å utvikle M87, L97 og LK06. Han er sertifisert autismespesialist. Øzerk har forsket på og publisert artikler og bøker om tospråklighet, læreplanteori, opplæringsteori, lesing og innholdsforståelse, språkrevitalisering, andrespråklæring, tidlig innsats og autisme.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202690618
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk, Helse- og sosialfag
Anmeldelser
IPED-professor Kamil Øzerk er sterkt engasjert i pedagogisk tilrettelegging for barn med autisme. Sammen med Meral Øzerk har han skrevet en håndbok som er enestående i sitt slag i Norden.
Kamil Øzerk forteller her om arbeidet med den toneangivende håndboboka «Autisme og pedagogikk», og hva som vekket interessen hans for autisme.
– Ulf Grefsgård, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo