Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål).
Sentrale temaer som behandles i boken er: - Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media - Nettbaserte intervju - Virtuell etnografi og visuelle metoder - Stordata - Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder - Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder. Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.
Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål).
Sentrale temaer som behandles i boken er: - Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media - Nettbaserte intervju - Virtuell etnografi og visuelle metoder - Stordata - Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder - Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder. Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.
189,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Ingrid Fylling er dr.polit. og professor i sosiologi ved Nord universitet. Hun har i flere forskningsarbeider vært opptatt av kjønnsforskjeller i skolen, med et særlig fokus på spesialundervisningen. Fylling var medlem av Stoltenbergutvalget som leverte sin NOU Nye sjanser – bedre læring i 2019, om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Hun leder forskningsgruppen Oppvekst og utenforskap ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Nord universitet, og leder også et forskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd om institusjonelle forståelser og håndteringsmåter i saker med langvarig skolefravær i grunnskolen.
Anne Tjønndal er professor i idrettssosiologi ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet. Hun jobber for tiden som faggruppeleder for organisasjon, ledelse og arbeidsliv ved samme fakultet. Tjønndal har publisert bøker og artikler om blant annet innovasjon, e-sport og idrettsteknologi, kjønn og sosial ulikhet i idrett, bærekraft, ledelse og idrettens organisasjons- og arbeidsliv.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202693947
Serienavn: Forskningsmetoder
Kategorier: Høyere utdanning, Samfunnsvitenskapelige fag, Metode og studieteknikk
Anmeldelser
«... den här boken [kan] tvivelsutan fungera som en avdramatiserande ögonöppnare för att få forskare och studenter att våga inkludera digitala forskningsmetoder i sin forskningsdesign. [...] Det är något Fylling och Tjønndal lyckas med i det att deras bok kan entusiasmera och skapa mersmak för forskning om och med det digitala. Kanske kan den på sikt öppna upp för diskussioner om vad digitala plattformar, internet och sociala medier betyder i deras vetenskapsområden ...»
– Martin Berg, idrottsforum.org 17. februar 2022
«Bedst er de to forfattere når de bliver konkrete og empiriske. [...] Tjønndal og Fylling åbner forskerens eller den studerendes øjne for nye forsknings- og analysemuligheder. Også forfatternes idé med at afslutte kapitlerne med et par «refleksionsspørgsmål» er god og fungerer glimrende. [... Dette] er en god og hurtig læst bog for forskere som vil danne sig et overblik over de nye digitale felter. Den er også velegnet i en undervisningskontekst sidst på et BA-kursus om kvalitativ metode.»
– Bjørn Schiermer og Thea Rabe, sosiologen.no, 1. desember 2021