Det kan være vanskelig for lærere og andre voksne å få tak i hvordan skolehverdagen oppleves for elever, men forfatteren av denne boka slår fast at det å lytte til elevenes stemmer, til deres erfaringer, forventninger og bekymringer, er en forutsetning for å kunne skape god opplæring. Skolen er en vesentlig del av barns og unges liv og har avgjørende betydning for deres livsglede, utvikling og læring. Verdien av god skolelivskvalitet kan neppe overvurderes. Et godt skoleliv gir dessuten de beste forutsetninger for å mestre livet som voksen. Det viktigste lærere, skoleledere, politikere og forskere kan gjøre, er derfor å arbeide for at barn og ungdom får et skoleliv som gir mening, skaper tilhørighet og tillit til egne krefter. Det krever en elevkunnskap som bare kan utvikles ved å lytte til elevene og prøve å se skolelivet fra deres perspektiv. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, spesialpedagoger, skoleledere, politikere og andre med ansvar for barns og unges skoleliv.
Det kan være vanskelig for lærere og andre voksne å få tak i hvordan skolehverdagen oppleves for elever, men forfatteren av denne boka slår fast at det å lytte til elevenes stemmer, til deres erfaringer, forventninger og bekymringer, er en forutsetning for å kunne skape god opplæring. Skolen er en vesentlig del av barns og unges liv og har avgjørende betydning for deres livsglede, utvikling og læring. Verdien av god skolelivskvalitet kan neppe overvurderes. Et godt skoleliv gir dessuten de beste forutsetninger for å mestre livet som voksen. Det viktigste lærere, skoleledere, politikere og forskere kan gjøre, er derfor å arbeide for at barn og ungdom får et skoleliv som gir mening, skaper tilhørighet og tillit til egne krefter. Det krever en elevkunnskap som bare kan utvikles ved å lytte til elevene og prøve å se skolelivet fra deres perspektiv. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, spesialpedagoger, skoleledere, politikere og andre med ansvar for barns og unges skoleliv.
279,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Reidun Tangen, født 1946, er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hennes fag- og forskningsfelt er skolelivskvalitet og opplæringsvilkår for barn og unge i risiko, elev–lærer-dialogen som støtte for læring og livsmestring, foreldre–skole-samarbeid og forskningsmetode og -etikk.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202779627
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk
Anmeldelser
Hovedmålgruppen for boken er studenter i lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk. Her vil boken være et viktig bidrag for å gi kunnskap om et helt sentralt tema, fordi den gir en grundig innføring teoretisk og praktisk, samtidig som den er oversiktlig og svært leservennlig. Jeg vil derfor absolutt anbefale at boken tas inn på pensumlisten i de aktuelle studieretningene. Boken er også høyst relevant for både lærere, pedagoger, spesialpedagoger, skoleledere, politikere og andre med ansvar for barn og unges skoleliv.