Denne boka viser en skriveopplæring som tar utgangspunkt i elevenes egne tekster, der læreren samarbeider med eleven om tekstene på en måte som fremmer skriveutviklingen. Da må læreren kunne se og sette ord på hva eleven får til, og ha kunnskap om hvilke språklige og tekstlige valg som er mulige og formålstjenlige med tanke på videre tekstarbeid.
Elevens tekstgir læreren nødvendig fagspråk, tekstkunnskap og kunnskap om skriving. Boka inneholder en variert samling tekster, skrevet av elever fra første til tiende klasse. Forfatteren analyserer og kommenterer både innhold og form i elevtekstene, og knytter hele tiden metodiske og didaktiske overveielser til analysene. Slik modellerer hun en nyansert veiledningspraksis med respekt for elevens tekst og for dens utviklingspotensial.
Denne nye utgaven er revidert med utgangspunkt i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. Fagteori, begreper og litteraturreferanser er oppdaterte.
Hvordan lærer barn å skrive tekster som fungerer?
Hva krever god skriveopplæring av læreren?
319,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Dagrun Skjelbred er professor emeritus i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har forsket på læremidler og på lese- og skriveopplæring, og hun er forfatter av flere lærebøker for både grunnskolen og lærerutdanningene. I tillegg har hun lang erfaring som lærerutdanner og lærer i skolen.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202716462
Kategorier: Høyere utdanning, Språk og estetiske fag