Laster...
Laster...
Av Samanta Schweblin, 2022, Lydbok
En tett og marerittaktig fortelling, en psykologisk ladet kortroman om faren midt i hverdagen. Fra en av de friskeste stemmer i det spanske språkområdet og utgitt på norsk for første gang, skaper Schweblin en følelse av foruroligende psykologisk trussel og alternativ virkelighetsforståelse i denne forunderlig fengslende romanen. Den unge kvinnen Amanda ligger for døden på et lite sykehus på den argentinske landsbygden. Gutten David sitter ved hennes side. Hun er ikke moren hans. Han er ikke barnet hennes. Sammen skal de fortelle en fryktelig historie om fortapte sjeler, gift og kraften og desperasjonen i en famille i møte med det uforståelige.
En tett og marerittaktig fortelling, en psykologisk ladet kortroman om faren midt i hverdagen. Fra en av de friskeste stemmer i det spanske språkområdet og utgitt på norsk for første gang, skaper Schweblin en følelse av foruroligende psykologisk trussel og alternativ virkelighetsforståelse i denne forunderlig fengslende romanen. Den unge kvinnen Amanda ligger for døden på et lite sykehus på den argentinske landsbygden. Gutten David sitter ved hennes side. Hun er ikke moren hans. Han er ikke barnet hennes. Sammen skal de fortelle en fryktelig historie om fortapte sjeler, gift og kraften og desperasjonen i en famille i møte med det uforståelige.
Sendes umiddelbart
Ved kjøp av digitale produkter gjelder ikke angrerett. Lydbøkene og e-bøkene lagres på Min side under Digitale produkter, hvor man enkelt kan laste dem ned.
Samanta Schweblin, født 1978 i Buenos Aires, er filmviter og debuterte som forfatter i 2002 med novellesamlingen El núcleo del disturbio. Hun har blitt tildelt en rekke litterære priser for sine originale, urovekkende og ofte lett absurde noveller. Schweblin ble i 2010 utpekt som en av de beste unge spanskspråklige forfatterne av tidsskriftet Granta og kom i 2017 på Hay Festival's Bogotá39 liste over de beste latinamerkanske forfattere under 40.
Schweblins første roman, Feberdrøm (Distancia de rescate, 2014) kom på norsk i 2017. Boken, beskrevet som en kort og sjeldent intens økohorror-roman, ble kortlistet til den internasjonale Man Booker i 2017 og er oversatt til en rekke språk. Senere har også romanen Kentuki (2018, norsk utg. 2020) og novellesamlingen Syv tomme hus (Siete casas vacías, 2015, norsk utg. 2022) blitt utgitt på norsk. Schweblins bøker er oversatt til 35 språk. Hun er bosatt i Berlin.
"Dette er den sterkeste og mest opprivende boken jeg har lest på mange år. Ikke så mye på grunn av temaet, som for måten boken er skrevet på. Denne lille romanen på kun 108 sider er aldeles skrekkelig, og så annerledes god at den bør få priser i både fjern og nær. Og den bør få folkene i Norsk Hydro til å skjelve i buksene."
"Feberdrøm er rett og slett et lite mesterverk."
– Fædrelandsvennen
"(...)bruken av tilbakeholdt informasjon, vage antydninger og varsler imponerer og skaper en spenning som varer ved gjennom hele teksten. Samtalen mellom en villrådig Amanda og den innsiktsfulle David er akkurat så desperat famlende, angstridd og pedagogisk belærende at den oppleves som både foruroligende og troverdig."
– Stavanger Aftenblad
"Ekstremt ubehagelig, fantastisk intens roman. Denne feberdrømmen sitter som en klo i magen, lenge etter lesning."
– Dagsavisen
«Uforklarlig, ubegripelig og vidunderlig – En merkelig gift trenger inn i menneskenes kropper i debutanten Samanta Schweblins Feberdrøm. Men er det egentlig sånn? Eller handler alt egentlig om en mamma med overdreven uro for sitt eget barn?»
– Svenska Dagbladet
«Feberdrøm av Samanta Schweblin er en av de bøker man skal legge i fryseren når man er ferdig, så den ikke kommer etter en om natten. Det er den skumleste boken jeg har lest på årevis. Jeg var så ør og panisk etter å ha turbolest den at jeg måtte skyndte meg på kino og se Skjønnheten og udyret for å innbille meg at verden er et fint og eventyrlig sted hvor alt nok skal gå bra.»
– Weekendavisen
«Feberdrøm er et lite mesterverk, en vakker og rystende tidsriktig bok. Hvert ord slår med den slags visdom som bare kan komme fra en grundig og begeistret iakttakelse av virkeligheten.»
– Forfatter
