Kategori: Oversatt skjønnlitteratur for voksne, Oversatt skjønnlitteratur for voksne, Krim/spenning, Krim og spenning
Anmeldelser
"French skriver ikke bare god krim, hun skriver gode romaner. Er dette også en spennende krim? Ja, om enn ikke av det heseblesende slaget. Krim for de litt kresne, kunne man si. Og takk Fanden for det!"
Tana French har vokst opp i Irland, Italia, USA og Malawi, siden 1990 har hun bodd i Dublin. Hun er utdannet skuespiller fra Trinity College i Dublin og arbeider med teater og film ved siden av skrive romaner. Med sin debutroman Skogen (2007) plasserte hun seg rett i den internasjonale toppklassen av krimforfattere. Siden har hun skrevet seks kritikerroste bøker i serien om Dublin-politiets drapsavdeling og den frittstående romanen "The Witch Elm" som utgis på norsk i 2020. Hun har vunnet en rekke priser, blant annet Edgar, Anthony, Macavity, Barry og ICVA Clarion Awards.
Da Franck Mackey var 19 år planla han å rømme fra Dublin sammen med kjæresten, Rosie. Sammen skulle de starte et nytt og bedre liv i England. Men Rosie dukket aldri opp, og Frank forsto at Rosie hadde dratt avgårde på egenhånd. Han kutter alle bånd til sin egen dysfunksjonelle familie. Tjue år senere er Frank politimann i Dublin, skilt, og fremdeles uten kontakt med familien. Så ringer Franks søster med en uventet beskjed: Rosies koffert er funnet i nabohuset.
Da Franck Mackey var 19 år planla han å rømme fra Dublin sammen med kjæresten, Rosie. Sammen skulle de starte et nytt og bedre liv i England. Men Rosie dukket aldri opp, og Frank forsto at Rosie hadde dratt avgårde på egenhånd. Han kutter alle bånd til sin egen dysfunksjonelle familie. Tjue år senere er Frank politimann i Dublin, skilt, og fremdeles uten kontakt med familien. Så ringer Franks søster med en uventet beskjed: Rosies koffert er funnet i nabohuset.
"Det er ikke få fortellinger som har tatt utgangspunkt i den festlige irske arbeiderklassefamilien som ved nærmere ettersyn viser seg å skjule en bunnløs tragedie. Tana French har maktet å formulere denne tematikken i en fengende kriminalroman, med en passe blanding av nostalgi og realisme, der detektivens analytiske virksomhet stadig må bryne seg på kjærlighetshatet til hans eget opphav. Godt gjort, egentlig!"