Laster...
Laster...
Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet
Av Gerhard Emil Schjelderup, Morten William Knudsen, 2020, Ebok
Forbrukersosiologi: Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet er den første boken på norsk hvor forbruk og forbrukere blir gjennomgripende analysert gjennom sosiologisk metode.
Forbruk diskuteres flittig i mediene, forskningsfora og ellers i samfunnet. Diskusjonen dreier seg i økende grad om forbrukeren og forbrukerens rettigheter, krav, plikter og moralske ansvar. ”Fortell meg hva du forbruker, og jeg skal fortelle deg hvem du er,” er en passende omskrivning av et kjent ordtak og fanger mye av problematikken forbrukerne står overfor i dag. Forbruk er alt annet enn en uskyldig aktivitet og er ladet med mening. Hvem ønsker vi å være gjennom vårt forbruk, hvem assosierer vi oss med, og hvem tar vi avstand fra? Hvordan bedømmes vi av andre ut fra vårt forbruk? Er forbruk basert på frie valg som forbrukerne tenker gjennom på en rasjonell måte?