Anne Håland (1966-2021) var førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresser rommet blant annet perspektiver på fagspesifikk lesing og skriving, støttende stillas rundt elevenes lesing og skriving og iscenesetting av meningsfulle lese- og skrivekontekster.
God leseplanlegging er en nyttig bok for lærerstudenter og lærere i alle fag. Boka presenterer det didaktiske verktøyet «Leseplanleggeren» og viser hvordan det kan anvendes i praksis på en måte som støtter elevenes leseutvikling og faglige læring. Verktøyet er tenkt som en hjelp til lærerne når de skal planlegge helhetlig undervisning med utgangspunkt i kompetansemålene i ulike fag, slik at det blir god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering. «Leseplanleggeren» kan bestilles som en folder eller lastes ned som en pdf fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
God leseplanlegging er en nyttig bok for lærerstudenter og lærere i alle fag. Boka presenterer det didaktiske verktøyet «Leseplanleggeren» og viser hvordan det kan anvendes i praksis på en måte som støtter elevenes leseutvikling og faglige læring. Verktøyet er tenkt som en hjelp til lærerne når de skal planlegge helhetlig undervisning med utgangspunkt i kompetansemålene i ulike fag, slik at det blir god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering. «Leseplanleggeren» kan bestilles som en folder eller lastes ned som en pdf fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
Unni Fuglestad er universitetslektor i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har undervisningserfaring fra ungdomsskole, og har arbeidet med en rekke utviklingsprosjekt ved Lesesenteret. Som leder for samfunnskontakt koordinerer hun Lesesenterets samarbeid med skoler, barnehager og kommuner.
Toril Frafjord Hoem er førstelektor i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresser er begynneropplæring, fagspesifikk lesing og skriving og helhetlig undervisingsplanlegging. Hun har lang erfaring både som lærer i grunnskolen og som lærerutdanner i høyere utdanning, spesielt når det gjelder videreutdanning og kompetanseutvikling for lærere.