Identitet som lærer handler om hvordan lærere utvikler seg som profesjonsutøvere gjennom yrkeskarrieren. Forfatteren behandler fire hovedtemaer:
hva gode lærere og skoleledere gjør og hvorfor
hvordan uformell læring finner sted i praksis
lærerens profesjonelle identitetsdannelse – relasjonelt, faglig og personlig
læreres og skolelederes motivasjon for yrket
Gode lærere jobber i team, de står sammen om planlegging og gjennomføring av undervisning og de samarbeider om elevvurdering. De sier at det å tilhøre et fellesskap der man drar lasset sammen er helt nødvendig for kunne jobbe profesjonelt og lykkes med utviklingsarbeid.
Boka gir også en teoretisk inngang til å forstå profesjonell identitet. Identitet henspiller da på noe dynamisk som kommer til uttrykk på varierte måter i ulike sammenhenger.
Identitet som lærer er skrevet for studenter i grunnskolelærerutdanningen og for nyutdannede lærere på vei ut i skolen. E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.
Identitet som lærer handler om hvordan lærere utvikler seg som profesjonsutøvere gjennom yrkeskarrieren. Forfatteren behandler fire hovedtemaer:
hva gode lærere og skoleledere gjør og hvorfor
219,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Line Wittek er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har skrevet en rekke bøker og forskningsartikler om undervisning, læring og undervisningskvalitet i lys av sosiokulturelle perspektiv på læring. Som forsker har hun vært særlig opptatt av høyere utdanning som kontekst, og hun har vært involvert i flere forskningsprosjekter som har studert akademisk skriving, vurdering, veiledning og kollegaveiledning som praksis. Wittek har vært spesielt opptatt av studenters læring innenfor disse praksisene, men også læreres læring og profesjonelle utvikling. Hun har forsket på veiledning i høyere utdanning i en årrekke og er også medlem i NESH (Den nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsvitenskap og humaniora).
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2019
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202633196
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning