Hva er innovasjon? Hvordan kan vi forstå og studere dette fenomenet? Innovasjon – en innføring presenterer fagfeltet og viser hvordan innovasjon kan beskrives og forstås fra ulike perspektiver. Boka har tre deler som tar for seg hvordan innovasjon kan forstås på
systemnivå
organisasjonsnivå
praktisk nivå
Kapitlene formidler kunnskap om innovasjon på en lettfattelig måte og bruker rikelig med eksempler fra ulike bransjer og sektorer. Forfatterne viser at innovasjon kan studeres i ulike settinger, i ulike faser og på ulike nivåer, og leseren får innblikk i innovasjon som et stort og sammensatt fagområde.
Mens innovasjon gjerne forbindes med verdiskaping og fremskritt, er det i dag økende oppmerksomhet om problematiske aspekter, særlig i forbindelse med bærekraft. Dette tematiseres i mange av bokas kapitler, og gir et mer nyansert bilde enn det som har dominert litteraturen hittil.
Boka er ment som en innføring i innovasjon til bruk på bachelor- og masterkurs. Målgruppen for boka er studenter innen økonomi-, organisasjon- og ledelsesfag, aktører innen nærings- og samfunnsliv, og andre lesere med interesse for innovasjon.
Hva er innovasjon? Hvordan kan vi forstå og studere dette fenomenet? Innovasjon – en innføring presenterer fagfeltet og viser hvordan innovasjon kan beskrives og forstås fra ulike perspektiver. Boka har tre deler som tar for seg hvordan innovasjon kan forstås på
Sigrid Myklebø er førsteamanuensis ved Institutt for sosialvitenskap og veiledning ved Universitetet i Innlandet. Forskningsinteressene hennes inkluderer innovasjon og digitalisering i offentlige tjenester, ungt utenforskap og samskaping i velferdstjenester.
Maria Taivalsaari Røhnebæk er førsteamanuensis i offentlig politikk, organisasjon og innovasjon ved Høgskolen i Innlandet. Hun har hovedfag i sosialantroplogi og doktorgrad i teknologi, innovasjon og kultur fra Universitet i Oslo. Forskningen hennes er knyttet til innovasjon i offentlig tjenesteyting, med vekt på velferds- og omsorgstjenester.
Atle Hauge er samfunnsgeograf og professor i serviceinnovasjon ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskningsinteresser er primært innovasjon og regional utvikling. Han har også forsket en hel del på kulturelle og kreative næringer, og ledet Kunnskapsverket – nasjonalt senter for kulturelle næringer.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2023
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202733599
Antall sider: 352
Kategorier: Høyere utdanning, Økonomi, administrasjon, markedsføring, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag