Integreringen som ikke gikk seg til handler om det mange ser, men få tør å snakke høyt om; kulturkollisjoner i skolehverdagen og på arbeidsplasser, rådgivere i voksenopplæringen som møter deltakere med holdninger som kolliderer med grunnleggende menneskerettigheter, og unge som slites mellom ulke kulturelle verdisett. Skal vi åpne opp for halalmat og bønnerom i skolen? Kan vi akseptere at jenter ikke får delta i svømmeundervisning eller at de ikke får bli med på skoleturer?
Boken peker på en rekke integreringsutfordringer, men staker også ut en kurs videre. Forfatteren viser hvordan skolen kan styrkes som verdibærer, hvordan barnevernet bør rustes opp for å konfrontere kulturrelativisme, og hvordan politisk unnfallenhet må byttes ut med tydelighet. Forfatteren presenterer også internasjonale forskningsfunn, hovedsakelig skandinaviske, som bekrefter at det finnes tiltak for en effektiv integrering - hvis vi bare våger å bruke dem.
Integreringen som ikke gikk seg til handler om det mange ser, men få tør å snakke høyt om; kulturkollisjoner i skolehverdagen og på arbeidsplasser, rådgivere i voksenopplæringen som møter deltakere med holdninger som kolliderer med grunnleggende menneskerettigheter, og unge som slites mellom ulke kulturelle verdisett. Skal vi åpne opp for halalmat og bønnerom i skolen? Kan vi akseptere at jenter ikke får delta i svømmeundervisning eller at de ikke får bli med på skoleturer?
Boken peker på en rekke integreringsutfordringer, men staker også ut en kurs videre. Forfatteren viser hvordan skolen kan styrkes som verdibærer, hvordan barnevernet bør rustes opp for å konfrontere kulturrelativisme, og hvordan politisk unnfallenhet må byttes ut med tydelighet. Forfatteren presenterer også internasjonale forskningsfunn, hovedsakelig skandinaviske, som bekrefter at det finnes tiltak for en effektiv integrering - hvis vi bare våger å bruke dem.
Almir Matin (f.1984) er statsviter, samfunnsdebattant og fagspesialist innenfor negativ sosial kontroll og æresrelatert vold. Han har lang erfaring fra integreringsfeltet, hvor han blant annet har jobbet som mangfoldsrådgiver i IMDi, UDI og i skoleverket. Som førstegenerasjons innvandrer fra Nord-Makedonia og med muslimsk bakgrunn, har han en unik innsikt i de interkulturelle utfordringene som preger samfunnet.
Produktinformasjon
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202882099
Kategori: Samfunn, historie, Helse- og sosialfag, Samfunn og debatt, Historie, Samfunnsvitenskap