- oppgaver der elevene skal øve på konkrete språklige emner
- eksempeltekster med klare skriverammer
- andre stimulerende oppgaver
Oppgavene i arbeidsboka krever tydelig gjennomgang og veiledning fra læreren.
Eksempeltekstene skiller seg ut fra de andre oppgavene. De forutsetter at elevene sammen med læreren har jobbet med det aktuelle kapitlet i leseboka. Det er også en fordel om læreren har modellert oppgaven for klassen i tavleboka.
Målet med oppgavene bør alltid være klart for eleven. Det er viktig at barna forstår hensikten med å skrive, og at de opplever å få uttrykke seg gjennom tekst. Selv om rettskrivingen ikke er helt på plass ennå, har 7 og 8-åringen noe å formidle!
Marte Tovsrud Syverinsen har grunnutdanning som praktisk-estetisk faglærer og videreutdanning i norsk som andrespråk, skolebibliotek i fagfornyelsen og samtidslitteratur for barn og unge. Hun har erfaring fra barneskolen som kontaktlærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer. Marte har vært medforfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 2-4 og Norsk 1-3.Hun har arbeidet i elevgrupper med stort mangfold siden 2006, og er særlig opptatt av inkludering, motivasjon og mestring i lese- og skriveopplæringen.
Ronny Johansen er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han underviser i norsk, hovedsakelig på Grunnskolelærerutdanningen 1. til 7. trinn. Han har lang erfaring fra barneskolen, og er særlig opptatt av elevenes tekstskaping og utvikling av deres skrivekompetanse.