- oppgaver som trener leseforståelse - oppgaver der elevene skal øve på konkrete språklige emner - eksempeltekster med klare skriverammer - andre stimulerende oppgaver
Oppgavene i arbeidsboka krever tydelig gjennomgang og veiledning fra læreren.
Eksempeltekstene skiller seg ut fra de andre oppgavene. De forutsetter at elevene sammen med læreren har jobbet med det aktuelle kapitlet i leseboka. Det er også en fordel om læreren har modellert oppgaven for klassen i tavleboka.
Målet med oppgavene bør alltid være klart for eleven. Det er viktig at barna forstår hensikten med å skrive, og at de opplever å få uttrykke seg gjennom tekst. Selv om rettskrivingen ikke er helt på plass ennå, har 7 og 8-åringen noe å formidle!
I Kaleido 2 Arbeidsbok B fins
- oppgaver som trener leseforståelse - oppgaver der elevene skal øve på konkrete språklige emner - eksempeltekster med klare skriverammer - andre stimulerende oppgaver
Oppgavene i arbeidsboka krever tydelig gjennomgang og veiledning fra læreren.
Eksempeltekstene skiller seg ut fra de andre oppgavene. De forutsetter at elevene sammen med læreren har jobbet med det aktuelle kapitlet i leseboka. Det er også en fordel om læreren har modellert oppgaven for klassen i tavleboka.
Målet med oppgavene bør alltid være klart for eleven. Det er viktig at barna forstår hensikten med å skrive, og at de opplever å få uttrykke seg gjennom tekst. Selv om rettskrivingen ikke er helt på plass ennå, har 7 og 8-åringen noe å formidle!
Ronny Johansen er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han underviser i norsk, hovedsakelig på Grunnskolelærerutdanningen 1. til 7. trinn. Han har lang erfaring fra barneskolen, og er særlig opptatt av elevenes tekstskaping og utvikling av deres skrivekompetanse.