Laster...
Laster...
Av Siv Hillesøy, Stein Erik Ohna, Marit Mjøs, Vegard Moen, 2023, Ebok
Denne antologien utgjør hovedrapporten etter et tre-årig innovasjonsprosjekt som har hatt hovedfokus på samarbeidet mellom barnehage/skole og PP-tjenesten, og etablering av et samarbeid der man i fellesskap utvikler kompetanse for inkluderende praksis.
Forskere ved NLA Høgskolen, Universitetet i Stavanger og Statped har gått inn i et partnerskap der man både har støttet de ulike innovasjonsprosessene og fulgt prosessene gjennom datainnsamling og analyse. Slik samsvarer dette innovasjonsprosjektet på flere måter med profilen i den nasjonale strategien Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, som er iverksatt i løpet av prosjektperioden. Erfaringene som presenteres i antologien vil derfor være relevante og aktuelle både for aktører i universitets- og høgskolesektoren og i kommunene.
Denne antologien utgjør hovedrapporten etter et tre-årig innovasjonsprosjekt som har hatt hovedfokus på samarbeidet mellom barnehage/skole og PP-tjenesten, og etablering av et samarbeid der man i fellesskap utvikler kompetanse for inkluderende praksis.
Forskere ved NLA Høgskolen, Universitetet i Stavanger og Statped har gått inn i et partnerskap der man både har støttet de ulike innovasjonsprosessene og fulgt prosessene gjennom datainnsamling og analyse. Slik samsvarer dette innovasjonsprosjektet på flere måter med profilen i den nasjonale strategien Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, som er iverksatt i løpet av prosjektperioden. Erfaringene som presenteres i antologien vil derfor være relevante og aktuelle både for aktører i universitets- og høgskolesektoren og i kommunene.
Siv Hillesøy er seniorrådgiver ved avdeling for fagstrategi og kunnskapsmegling ved Statped. Hun er utdannet barnehagelærer og har en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresse er rettet mot barns deltakelse i jevnaldringsfellesskap i barnehager og hvordan de voksne som er rundt barna kan legge til rette for slik deltakelse. Hun har inngått i forskergruppen i SUKIP-prosjektet og har vært særlig involvert i et av barnehageprosjektene.
Stein Erik Ohna er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Han underviser og veileder studenter ved master- og doktorgradsprogrammet. Forskningen er rettet mot spesialpedagogiske emner og inkluderende pedagogikk med et særlig fokus på vilkår for deltakelse i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Han har inngått i forskergruppen i SUKIP-prosjektet, og har i den forbindelse særlig fulgt innovasjonsarbeidet i en av barnehagene.
Marit Mjøs er lærer og spesialpedagog med mangeårig undervisnings-, veileder- og ledererfaring fra spesialskole og kompetansesenter. Fra 2014 har hun som førsteamanuensis i pedagogikk ved NLA Høgskolen arbeidet med spesialpedagogikk innen bachelor- og masterutdanning, og videreutdanning for PP-tjeneste, lærere og skoleledere med hovedfokus på inkludering og innovasjon. Ledelsen av SUKIP-prosjektet kan sees som en oppfølging av hennes PhD-arbeid om spesialpedagogikkens rolle når det gjelder inkludering og tilpasset opplæring for alle elever, der forholdet mellom det allmennpedagogiske og det spesialpedagogiske sees i sammenheng.
Vegard Moen er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Han har doktorgrad i spesialpedagogikk med særlig vekt på organisasjons- og utviklingsarbeid i kommunesektoren. Pågående forskningsområder er spesialpedagogisk kunnskapsutvikling og vilkår for tilpasset opplæring. Han har inngått i forskergruppen i SUKIP-prosjektet og har vært særlig involvert i innovasjonsarbeidet i en av skolene.
