Laster...
Laster...
Perspektiver fra forskning til forandring
Av Kim Boeskov, Boel Christensen-Scheel, Anders Rønningen, Ylva Hofvander Trulsson, 2023, Ebok
Det er et økende og helt nødvendig søkelys på hvordan kulturskolene kan nå nye målgrupper og sikre en bedre representasjon. Utviklingsprosjektet Kulturskolen som inkluderende kraft i lokalsamfunnet (KIL) hadde dette søkelyset. I denne antologien finnes ni selvstendige fagfellevurderte forskningsartikler med tematikk som er relevant for å kunne utvikle dette potensialet videre.
Boken passer for både forskere, studenter eller lærere tilknyttet det kunstfagdidaktiske utdanningsfeltet, men også kulturskoleledere, lærere og andre som interesserer seg for hvordan kulturskolen kan bli en inkluderende kraft.
Det er et økende og helt nødvendig søkelys på hvordan kulturskolene kan nå nye målgrupper og sikre en bedre representasjon. Utviklingsprosjektet Kulturskolen som inkluderende kraft i lokalsamfunnet (KIL) hadde dette søkelyset. I denne antologien finnes ni selvstendige fagfellevurderte forskningsartikler med tematikk som er relevant for å kunne utvikle dette potensialet videre.
Boken passer for både forskere, studenter eller lærere tilknyttet det kunstfagdidaktiske utdanningsfeltet, men også kulturskoleledere, lærere og andre som interesserer seg for hvordan kulturskolen kan bli en inkluderende kraft.
Kim Boeskov er adjunkt på Rytmisk Musikkonservatorium, København, hvor han underviser og forsker i musikkpedagogikk. I sin forskning har han særlig fokus på musikkdeltakelsens sosiale betydning, som han blant annet har utforsket gjennom feltarbeid i et musikkprosjekt for palestinske flyktninger i Libanon. Boeskov har vært ansvarlig for evalueringen av Grib Engagementet, som er et utviklingsprosjekt for musikk- og kulturskolesektoren. Prosjektet ble satt i gang av Kulturministeriet i Danmark, og hadde som formål å skape nye formater og samarbeider på tvers av institusjoner som gir flere barn og unge adgang og lyst til deltakelse i kunstneriske aktiviteter. Prosjektet ble avsluttet i desember 2022.
Boel Christensen-Scheel er professor i estetikk og kunstformidling, og dekan ved avdeling Kunst og Håndverk på Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har en ph.d. i nyere kunst- og performanceteori, og hennes kompetanseområde er vidt knyttet til kunstens erfaringsskapende, sosiale og didaktiske muligheter. Hun har også arbeidet med mer eksplisitt politiske og miljøorienterte prosjekter i en kunstformidlingskontekst og har museumsformidling særlig interessefelt.

Anders Rønningen er førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, og FoU-leder for Norsk kulturskoleråd. Han skrev sin ph.d.-avhandling Det etniske steget om perspektiver på kulturelt mangfold i norske lærebøker i musikk for ungdomsskolen i 2015. Han har jobbet mye med musikk(undervisning), inkludering og kulturelt mangfold og har bodd og arbeidet åtte år på Madagaskar. Han er også utøvende komponist, og musiker – blant annet på bambusharpen valiha.
Ylva Hofvander Trulsson (MMus, MEd, PhD, Docent) is Professor at Lund University in Artistic Didactics at Department of Design Sciences, LTH. She has also been Professor at Stockholm University of the Arts, in Aesthetic Didactics. Her research is in sociology of education in the artistic field, focusing migration, indigenous peoples’ rights, ethics, arts didactics and higher education development.
