Mange studenter og forskere har behov for å skaffe seg en oversikt over tidligere forskning. Å gjøre kunnskapsoppsummeringer kan imidlertid være vanskelig, gitt den stadig økende mengden av forskningslitteratur som finnes i dag. I hvilke publikasjonskanaler skal jeg lete? Hvordan kan jeg finne den mest relevante litteraturen? Hvordan bør litteraturen behandles slik at resultatene ikke blir skjeve (biased)? Skal empiriske studier rapporteres på samme måte som annen type forskning, f.eks. teoretiske bidrag?
Kunnskapsoppsummeringer kan enten gjøres som del av en empirisk studie der det samles inn primærdata, eller som en egen studie av tidligere forskning (sekundærstudie) der forskningen i seg selv er studieobjektet. Kunnskapsoppsummeringer har som mål å analysere og syntetisere forskning på en måte som skaper ny kunnskap, ikke bare å oppsummere den.
Kunnskapsoppsummeringer for samfunnsvitere er skrevet for studenter og forskere i samfunnsfag, men kan også være relevant for andre fagdisipliner. Andre målgrupper er bestillere av forskning i offentlig og privat sektor, og boka kan brukes i beslutninger om hvilken type kunnskapsoppsummering man bør velge.
Mange studenter og forskere har behov for å skaffe seg en oversikt over tidligere forskning. Å gjøre kunnskapsoppsummeringer kan imidlertid være vanskelig, gitt den stadig økende mengden av forskningslitteratur som finnes i dag. I hvilke publikasjonskanaler skal jeg lete? Hvordan kan jeg finne den mest relevante litteraturen? Hvordan bør litteraturen behandles slik at resultatene ikke blir skjeve (biased)? Skal empiriske studier rapporteres på samme måte som annen type forskning, f.eks. teoretiske bidrag?
Kunnskapsoppsummeringer kan enten gjøres som del av en empirisk studie der det samles inn primærdata, eller som en egen studie av tidligere forskning (sekundærstudie) der forskningen i seg selv er studieobjektet. Kunnskapsoppsummeringer har som mål å analysere og syntetisere forskning på en måte som skaper ny kunnskap, ikke bare å oppsummere den.
189,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Ingjerd Legreid Ødemark er universitetsbibliotekar ved OsloMet og har mangeårig erfaring med gjennomføring av systematiske litteratursøk og innhenting av kunnskapsgrunnlag til utarbeidelse av forskjellige typer kunnskapsoppsummeringer og kartlegginger.
Camilla Thorvik er hovedbibliotekar ved OsloMet. Hun har mangeårig erfaring med gjennomføring av systematiske litteratursøk og innhenting av kunnskapsgrunnlag til utarbeidelse av forskjellige typer kunnskapsoppsummeringer og kartlegginger.
Anita Borch er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo, og er forsker I ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet – storbyuniversitetet. Borch har doktorgrad fra Universitetet i Helsinki på tema pengespill og spilleproblemer i hjemmet, og har i sin forskerkarriere siden 1994 ved SIFO jobbet med en lang rekke temaer innen forbruksforskning utforsket gjennom et bredt spekter av metodiske tilnærminger. I de senere år har hun arbeidet mest med barn og tilhørighet.
Sabine Wollscheid er seniorforsker ved NIFU. Hun har en doktorgrad i sosiologi og har særlig ekspertise i og mangeårig erfaring med forskjellige typer systematiske kunnskapsoppsummeringer og kartlegginger. Hun er medlem av NIFUs forskningsgruppe Bibliometri og kunnskapsoppsummeringer, har undervist i metoden ved Forskerskolen WNGER II, Universitetet i Bergen, og er tilknyttet Norsk Nettverk for Systematiske Kunnskapsoppsummeringer.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202848712
Serienavn: Forskningsmetoder
Kategorier: Høyere utdanning, Samfunnsvitenskapelige fag, Metode og studieteknikk, Samfunnsvitenskap