Hvordan fremstår fenomenet lekser for lærere, elever og foreldre? Er det å gi lekser bare en gammel vane, eller har lekser en betydning for elevenes læring i skolen? De fleste lærere gir lekser. Det finnes likevel skoler og lærere som ikke gir lekser og mener at det er til elevenes beste. Hvem er leksene for? For lærerne som ikke har tid til å gjennomgå alt fagstoff i timen, for elevene som trenger mengdetrening, eller for foreldrene som skal følge med på hva barna lærer på skolen? Til å være et så vanlig fenomen er det påfallende hvor mange spørsmål og få svar det er om leksenes formål og nytte. Sissel Østrem ble opptatt av lekser etter at hun ble pensjonist og fikk barnebarn som trengte leksehjelp. Hverken som lærer i grunnskolen eller som lærerutdanner innen pedagogikk var hun eller hennes kolleger opptatt av hvorfor det gis lekser på skolen. Det var bare sånn det skulle være – en rituell praksis. Nå har Sissel funnet ut mye om fordeler og ulemper med lekser og hva de betyr for de som gir og får dem.
Hvordan fremstår fenomenet lekser for lærere, elever og foreldre? Er det å gi lekser bare en gammel vane, eller har lekser en betydning for elevenes læring i skolen? De fleste lærere gir lekser. Det finnes likevel skoler og lærere som ikke gir lekser og mener at det er til elevenes beste. Hvem er leksene for? For lærerne som ikke har tid til å gjennomgå alt fagstoff i timen, for elevene som trenger mengdetrening, eller for foreldrene som skal følge med på hva barna lærer på skolen? Til å være et så vanlig fenomen er det påfallende hvor mange spørsmål og få svar det er om leksenes formål og nytte. Sissel Østrem ble opptatt av lekser etter at hun ble pensjonist og fikk barnebarn som trengte leksehjelp. Hverken som lærer i grunnskolen eller som lærerutdanner innen pedagogikk var hun eller hennes kolleger opptatt av hvorfor det gis lekser på skolen. Det var bare sånn det skulle være – en rituell praksis. Nå har Sissel funnet ut mye om fordeler og ulemper med lekser og hva de betyr for de som gir og får dem.
129,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Sissel Østrem hadde mange års erfaring med veilederutdanning og deltok i forskningsprosjekter om veiledning. Hun skrev også flere vitenskapelige artikler om temaet. Hun var lærer og senere lærerutdanner ved Universitet i Stavanger.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202719722
Serienavn: Skoleserien
Kategorier: Pedagogikk, Faglitteratur for profesjonsmarkedet