- Lesing som grunnleggende ferdighet - Lesing i alle fag
Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen? Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?
Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.
Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.
Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.
- Lesing som grunnleggende ferdighet - Lesing i alle fag
Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen? Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?
Atle Skaftun er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har skrevet bøkene Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003), Å kunne lese - nasjonale prøver og grunnleggende ferdigheter (2006) og Litteraturens nytteverdi (2009), og en rekke artikler om litteratur og lesing.
Oddny Solheim er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger. I sin forskning er hun spesielt opptatt av faktorer som påvirker engasjement og leseferdigheter, evidensbaserte tiltak for elever med lesevansker og tilnærminger for å støtte lærere i videreutvikling av egen undervisningspraksis.
Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitet i Stavanger. Hans forskningsinteresser omfatter blant annet forskning på begynneropplæring, tiltak for elever med lese- og skrivevansker, teknologistøttet læring og nye måter å måle lese- og skriveferdighet på. Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning, Universitet i Stavanger. Hans forskningsinteresser omfatter blant annet forskning på begynneropplæring, tiltak for elever med lese- og skrivevansker, teknologistøttet læring og nye måter å måle lese- og skriveferdighet på.