Laster...
Laster...
Hvordan styrke lesing i skolen
Av Marte Eek-Høgås, Tove Stjern Frønes, Marte Tovsrud Syverinsen, Sigrid Briseid, Ingeborg Anly, 2025, Heftet
I denne boka får du støtte og inspirasjon til å bygge en kultur for lesing i skolen. På skoler med sterk lesekultur prioriteres lesing høyt, og lesing er en selvsagt del av hverdagen og skaper glede og lærelyst. Boka kan brukes både som faglig fordypning i skolens utviklingsarbeid og som en idébank til arbeid med tekster og leseundervisning i klasserommet. Det er en praktisk og lettfattelig fagbok, skrevet for lærere, skoleledere, bibliotekarer og studenter.
Boka handler om temaer som står sentralt når man skal styrke lesing i skolen: leseopplevelse, motivasjon, inkluderende leseundervisning, leseforståelse, lesing i fagene, kritisk lesing og skolebibliotek. Den første delen av boka inneholder korte fagtekster som formidler oppdatert kunnskap fra forskning og praksis. I den andre delen finner du et rikt utvalg didaktiske ideer til bruk med elever på 1. til 10. trinn.
I denne boka får du støtte og inspirasjon til å bygge en kultur for lesing i skolen. På skoler med sterk lesekultur prioriteres lesing høyt, og lesing er en selvsagt del av hverdagen og skaper glede og lærelyst. Boka kan brukes både som faglig fordypning i skolens utviklingsarbeid og som en idébank til arbeid med tekster og leseundervisning i klasserommet. Det er en praktisk og lettfattelig fagbok, skrevet for lærere, skoleledere, bibliotekarer og studenter.
Boka handler om temaer som står sentralt når man skal styrke lesing i skolen: leseopplevelse, motivasjon, inkluderende leseundervisning, leseforståelse, lesing i fagene, kritisk lesing og skolebibliotek. Den første delen av boka inneholder korte fagtekster som formidler oppdatert kunnskap fra forskning og praksis. I den andre delen finner du et rikt utvalg didaktiske ideer til bruk med elever på 1. til 10. trinn.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-

Marte Eek-Høgås er lektor og fagansvarlig i Tenk, skoleavdelingen til faktisk.no. Hun har mange års erfaring som norsklærer i ungdomsskolen, og har lenge satt fokus på kritisk lesing, både i akademisk arbeid og i praktisk bruk i klasserommet. Hun utvikler undervisningsressurser til lærere og elever, og har laget praktiske, forskningsbaserte verktøy som er tatt i bruk både i Norge og andre europeiske land. Hun har erfaring med å holde kurs, og er blant annet kursholder for Landslaget for norskundervisning.

Tove S. Frønes arbeider ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på elevers leseforståelse og på hvordan tekster på nett og i tradisjonelle medier leses. Tove har lenge jobbet med å utvikle leseprøver som nasjonale prøver og PISA, og har blant annet vært redaktør for boka Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA (2020). Tove har lang erfaring som kursholder for lærere, skoler og kommuner, og har også skrevet lærebøker i norsk.

Marte Tovsrud Syverinsen har grunnutdanning som praktisk-estetisk faglærer og videreutdanning i norsk som andrespråk, skolebibliotek i fagfornyelsen og samtidslitteratur for barn og unge. Hun har erfaring fra barneskolen som kontaktlærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer. Marte har vært medforfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 2-4 og Norsk 1-3.Hun har arbeidet i elevgrupper med stort mangfold siden 2006, og er særlig opptatt av inkludering, motivasjon og mestring i lese- og skriveopplæringen.

Sigrid Briseid jobber som rådgiver i Drammen kommune med ansvar for ulike kompetansehevings- og skoleutviklingstiltak. Hun har jobbet ti år som redaktør i Cappelen Damm grunnskole og vært redaktør for læreverk i norsk for 5.-10. trinn. Hun har ni års undervisningserfaring fra en ungdomsskole og to videregående skoler. Hun har også skrevet for tidsskrifter, og utga i 2009 boka Nomade var jeg på Unipub forlag.

Ingeborg Anly har lang erfaring som lærer, praksislærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer i Osloskolen. Hun har nå ansvar for skolebibliotek og litteraturformidling på Nordtvet skole, som nylig vant Lesesenterets Lesepris for 2024. Hun har vært forfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 5-7 og Norsk 4-7, og har mye kurserfaring knyttet til disse to prosjektene og egne sideoppdrag. Hun har videreutdanning i skolebibliotekkunnskap fra UiA, og samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk barnebokinstitutt. Ingeborg kjenner praksisfeltet godt, er kreativ og en god formidler både skriftlig og muntlig.
