I Mediepedagogiske perspektiver framstilles mediepedagogikken som et fagfelt med tre perspektiver:
Mediesosialisering - hvordan mennesker og samfunn formes av mediene.
Undervisning om medier - medier som fenomen i samfunnet og oppdragelse i den medieskapte verden.
Undervisning med medier.
Dette behandles i boka på ulike måter, som i kapitler om det å vokse opp i et komplekst nettverkssamfunn, oppfatninger av ungdom som “digitalt innfødte”, film laget om og av ungdom, bruk av mediene i undervisning om politikk, museumspedagogikk og digital historiefortelling.
Boka passer for ulike målgrupper som forholder seg til mediepedagogiske perspektiver: studenter, lærere og forskere ved pedagogikkstudier, medie- og IKT-studier, praktisk-pedagogisk utdanning og grunnskolelærerutdanningen.
I Mediepedagogiske perspektiver framstilles mediepedagogikken som et fagfelt med tre perspektiver:
Mediesosialisering - hvordan mennesker og samfunn formes av mediene.
Yngve Troye Nordkvelle er professor i pedagogikk, og i perioden 2018–2023 var han leder for seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet ved Høgskolen i Innlandet, fra 2024 Universitetet i Innlandet. Hans forskning har dreid seg om skolens internasjonalisering, lærebøker og klasseromsstudier, læreplanstudier og utdanningspolitikk, fleksibel utdanning og mediepedagogikk. De senere årene har universitetspedagogiske spørsmål vært viktigst, og han har skrevet om sykepleierutdanning og simulering, om film- og TV-fagenes studiefagsdidaktikk, og om stillingsstruktur og kvalifiseringsarbeid i høyere utdanning. Nordkvelle har redigert tidsskriftene Uniped og Seminar.net.
Yvonne Fritze er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hennes forskning har hatt fokus på kommunikasjon og tillit over avstand, unges egne filmer og undervisning om og med medier.
Geir Haugsbakk er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskningsinteresser er knyttet til språk, medier, teknologi og undervisning.