I denne boka presenteres en metode som kan brukes i voksenopplæringer og introduksjonsprogram for flyktninger for å støtte elevene og gjøre dem bevisste på egne verdier og suksessfaktorer. Med gode eksempler viser forfatterne hvordan metoden kan anvendes for å identifisere hindringer elevene møter og gi dem redskaper til å finne løsninger på disse, både individuelt og i et støttende fellesskap. Elever fra mange ulike kulturer er representert i voksenopplæringer. Dette krever en kultursensitiv tilnærming fra lærere og veiledere, og forståelsen av hva en slik tilnærming innebærer, utdypes og eksemplifiseres i boka. Forfatterne vektlegger betydningen av at flyktningene ser og tar i bruk det mulighetsrommet de har til rådighet, og de ser i denne sammenheng på ulike forståelser av empowerment og begrensninger i introduksjonsprogrammet. En systematisk bruk av metoden kan bidra til å gi elevene en opplevelse av sammenheng i tilværelsen. Dette vil kunne støtte deltakere i introduksjonsprogrammet og i voksenopplæringer til å håndtere både skolehverdagen og livet generelt. Boka passer for alle som jobber med innvandrere i voksenopplæringer, flyktningtjenester og Nav.
I denne boka presenteres en metode som kan brukes i voksenopplæringer og introduksjonsprogram for flyktninger for å støtte elevene og gjøre dem bevisste på egne verdier og suksessfaktorer. Med gode eksempler viser forfatterne hvordan metoden kan anvendes for å identifisere hindringer elevene møter og gi dem redskaper til å finne løsninger på disse, både individuelt og i et støttende fellesskap. Elever fra mange ulike kulturer er representert i voksenopplæringer. Dette krever en kultursensitiv tilnærming fra lærere og veiledere, og forståelsen av hva en slik tilnærming innebærer, utdypes og eksemplifiseres i boka. Forfatterne vektlegger betydningen av at flyktningene ser og tar i bruk det mulighetsrommet de har til rådighet, og de ser i denne sammenheng på ulike forståelser av empowerment og begrensninger i introduksjonsprogrammet. En systematisk bruk av metoden kan bidra til å gi elevene en opplevelse av sammenheng i tilværelsen. Dette vil kunne støtte deltakere i introduksjonsprogrammet og i voksenopplæringer til å håndtere både skolehverdagen og livet generelt. Boka passer for alle som jobber med innvandrere i voksenopplæringer, flyktningtjenester og Nav.
239,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Tonje Levernes Solberg er lektor ved Vennesla voksenopplæring og har erfaring med undervisning av voksne innvandrere i norsk og samfunnsfag, i tillegg til interkulturelt og religiøst dialogarbeid. Solberg er utdannet innen antropologi, sosiologi og sosialt arbeid, og har skrevet en masteroppgave om foreldreveiledning for flyktninger.
Gerd Martina Langeland er lektor med tilleggsutdanning, og har en mastergrad i litteratur. Primært underviser hun i norsk og psykologi på videregående skole. Hun har i flere år ledet prosjektet Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon, og er grunnlegger av helsefremmende metodikk der elevmedvirkning er et kjerneelement. Hun er forfatter av flere bøker om denne tematikken, og er også konsulent, veileder og foredragsholder.
May Olaug Horverak er rektor ved Birkenes Læringssenter og har bakgrunn som barnevernspedagog, lærer og forsker, og har en doktorgrad i engelsk språk og didaktikk. Hun er metodeutvikler, konsulent, foredragsholder og leder av det tverrkommunale prosjektet Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon (SAMM) i grunnskole og voksenopplæring.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202759353
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning