Organisasjonsideer tar deg med på en engasjerende historisk reise gjennom de mest innflytelsesrike ideene som har preget norsk arbeidsliv og samfunn – fra fabrikkene i industrisamfunnet til dagens cybervirkelighet. Gjennom en kombinasjon av historier, visuelle eksempler og forskningskunnskap får du med denne boka en ny og aktuell innføring i hvordan organisasjoner har endret seg i tett samspill med samfunnet – i Norge og globalt. Boka inviterer til refleksjon og diskusjon om utfordringene virksomheter og mennesker står overfor i dag i en virkelighet preget av kunstig intelligens, sikkerhetstrusler, falske nyheter, klimatilpasning, økonomisk uro, terror og krig.
Organisasjonsideer passer for alle som ønsker en tilgjengelig, grundig og tankevekkende inngang til hvordan organisasjoner og samfunn er knyttet sammen. Som lærebok passer den for introduksjonskurs i organisasjon- og ledelsesfag på bachelor- og masternivå, samt etter- og videreutdanningskurs.
Organisasjonsideer tar deg med på en engasjerende historisk reise gjennom de mest innflytelsesrike ideene som har preget norsk arbeidsliv og samfunn – fra fabrikkene i industrisamfunnet til dagens cybervirkelighet. Gjennom en kombinasjon av historier, visuelle eksempler og forskningskunnskap får du med denne boka en ny og aktuell innføring i hvordan organisasjoner har endret seg i tett samspill med samfunnet – i Norge og globalt. Boka inviterer til refleksjon og diskusjon om utfordringene virksomheter og mennesker står overfor i dag i en virkelighet preget av kunstig intelligens, sikkerhetstrusler, falske nyheter, klimatilpasning, økonomisk uro, terror og krig.
Organisasjonsideer passer for alle som ønsker en tilgjengelig, grundig og tankevekkende inngang til hvordan organisasjoner og samfunn er knyttet sammen. Som lærebok passer den for introduksjonskurs i organisasjon- og ledelsesfag på bachelor- og masternivå, samt etter- og videreutdanningskurs.
Stig O. Johannessenhar doktorgrad i teknologiledelse og erprofessor i organisasjon og ledelse ved NTNU. Han er spesielt interessert i hvordan ideer og praksis i arbeidsorganisasjoner henger sammen med samfunnsutvikling og har skrevet flere bøker om disse temaene.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202814236
Antall sider: 272
Kategori: Økonomi, administrasjon, markedsføring, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag