På vei mot læreryrket viser hvordan studenters aktiviteter kan inngå i dannelsesprosesser på veien mot å bli lærer. De ulike kapitlene beskriver hvordan lærerstudentene kan reflektere over og vurdere hvilke aspekter de vil vektlegge for å bli den profesjonsutøveren de ønsker å være. Målet er at kapitlene samlet viser hvordan studentene kan bygge både faglig innsikt og forståelse av seg selv som lærere, og videre utvikle profesjonell identitet sammen med en dypere kjennskap til lærerens utøverkompetanse.
Lærerstudenters vei mot å bli lærere innebærer et tett samarbeid mellomstudentene og underviserne og boka tydeliggjør hvordan undervisere på lærerutdanningen kan inspirere studentene. Bidragene i antologien er med på å utvikle fagområdets teoretiske kunnskaper og samtidig gir forfatterne gode eksempler til andre undervisere i høyere utdanning på hvordan studentaktiv læring kan gjennomføres.
Målgruppen for boka er forskere og faglig ansatte ved universitet og høgskoler innenfor lærerutdanning spesielt, men den er også aktuell for lærerstudenter og lærere i skolen.
På vei mot læreryrket viser hvordan studenters aktiviteter kan inngå i dannelsesprosesser på veien mot å bli lærer. De ulike kapitlene beskriver hvordan lærerstudentene kan reflektere over og vurdere hvilke aspekter de vil vektlegge for å bli den profesjonsutøveren de ønsker å være. Målet er at kapitlene samlet viser hvordan studentene kan bygge både faglig innsikt og forståelse av seg selv som lærere, og videre utvikle profesjonell identitet sammen med en dypere kjennskap til lærerens utøverkompetanse.
Lærerstudenters vei mot å bli lærere innebærer et tett samarbeid mellomstudentene og underviserne og boka tydeliggjør hvordan undervisere på lærerutdanningen kan inspirere studentene. Bidragene i antologien er med på å utvikle fagområdets teoretiske kunnskaper og samtidig gir forfatterne gode eksempler til andre undervisere i høyere utdanning på hvordan studentaktiv læring kan gjennomføres.
Alexander G. Page er postdoktor ved pedagogikkseksjonen, ILU. Han er utdannet som sosialantropolog, og tok doktorgraden innen migrasjonsstudier ved NTNU. Page er spesialisert på kvalitative data, og benytter for det meste etnografiske metoder som deltagende observasjon og semistrukturerte intervju der hensikten er å fange opp deltagernes perspektiv. Page har forsket på et mangfold av tema, som moderniseringsprosesser i Kina, kommunikasjon i et flerspråklig samfunn, religions terapeutiske effekt, og trivsel blant internasjonale studenter. Dette fokuset på studenters erfaringer bæres over i hans nåværende prosjekt rundt blivende lærere.
Anna Järnerot er universitetslektor i pedagogikk med master i Utdanningsledelse. Hun underviser i pedagogikk og spesialpedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen, og har mange års erfaring fra grunnskole og videregående skole. Forskningsinteresser er knyttet til studentaktiv læring og kunnskapssyn. Andre fokus er grunnskolelærerstudenter sin profesjonsutvikling generelt og spesifikt innenfor grunnleggende ferdigheter, lese-, skrive- og matematikkvansker. I tillegg er Järnerot opptatt av elevers og studenters følelse av mening med utdanning. Det er tett koblet til hvilke konsekvenser kunnskapssyn og teoretiseringen av skole får på aktørene i utdanning og samfunn.
Anne Bonnevie Lund er dosent i pedagogikk og nestleder i forskningsgruppa ProfILU Profesjonsutvikling i lærerutdanningen. Hun har jobbet med undervisning i pedagogikk for allmenn-/grunnskolelærerstudenter/ tospråklige lærere i ca. 20 år. Før dette har hun selv jobbet som lærer på de fleste trinn i grunnskolen i mange år. Hennes akademiske interesse har spesielt vært knyttet til skolens håndtering av det etniske mangfoldet. Forskningen dekker samiske og nasjonale minoriteters skolesituasjon og tospråklige lærers situasjon i skolen. I tillegg har hun hatt flere studier der hun har sett på utforskende læring og bruk av digitale verktøy innenfor naturfagundervisningen både innenfor lærerutdanningen og i skolen. De senere årene har hun også forsket på lærerstudenters profesjons- og identitetsutvikling.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202780968
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk og lærerutdanning