Laster...
Laster...
Av Randi Hojem Røthe, Anne Røisehagen, Lene Nyhus, Yngve Troye Nordkvelle, 2020, Heftet
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Våre studenter i høyere utdanning ønsker at studiene deres er nyttige og relevante for deres framtidige arbeidskarriere, personlige utvikling og sosiale liv. Myndighetene ønsker at graden av mestring og gjennomstrømming øker, og at arbeidskraften er optimalt tilpasset dagens marked og framtidas uvisse krav om å være fleksibel, lærevillig og ha generelle kompetanser. En universalløsning er å gjøre studiene mer «praksisnære». Vi utfordres til å få studenter bedre i stand til å resonnere og forberede seg for «det praktiske», enten vi arbeider med konvensjonelle teoretiske emner, i profesjonsutdanninger eller i etterutdanning.
Forfatterne av denne boka tar utgangspunkt i at arbeidet med å gjøre undervisningen – og dermed studiene – praksisnære ikke bare handler om yrkespraksis, men om praksis i vid forstand. Studenters virke på lærestedene, og de erfaringer og innsikter de bringer med seg inn og skaper seg gjennom å tilegne seg kompetanser, gjør dem også til praktikere. Å hjelpe dem til erkjennelse av egenverd, og til å se seg selv i det speilet av kunnskap, verdier og ferdigheter høyere utdanning kan være, er en av våre sentrale dannelsesoppgaver. Boka inneholder eksempler på hvordan studenter kan arbeide praksisnært og forskningsmessig, fra FoU-prosjekter knyttet til læring av fag, til teoretiske bidrag og til hvordan det teoretiske og det praktiske kan flyte sammen.
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Våre studenter i høyere utdanning ønsker at studiene deres er nyttige og relevante for deres framtidige arbeidskarriere, personlige utvikling og sosiale liv. Myndighetene ønsker at graden av mestring og gjennomstrømming øker, og at arbeidskraften er optimalt tilpasset dagens marked og framtidas uvisse krav om å være fleksibel, lærevillig og ha generelle kompetanser. En universalløsning er å gjøre studiene mer «praksisnære». Vi utfordres til å få studenter bedre i stand til å resonnere og forberede seg for «det praktiske», enten vi arbeider med konvensjonelle teoretiske emner, i profesjonsutdanninger eller i etterutdanning.
Forfatterne av denne boka tar utgangspunkt i at arbeidet med å gjøre undervisningen – og dermed studiene – praksisnære ikke bare handler om yrkespraksis, men om praksis i vid forstand. Studenters virke på lærestedene, og de erfaringer og innsikter de bringer med seg inn og skaper seg gjennom å tilegne seg kompetanser, gjør dem også til praktikere. Å hjelpe dem til erkjennelse av egenverd, og til å se seg selv i det speilet av kunnskap, verdier og ferdigheter høyere utdanning kan være, er en av våre sentrale dannelsesoppgaver. Boka inneholder eksempler på hvordan studenter kan arbeide praksisnært og forskningsmessig, fra FoU-prosjekter knyttet til læring av fag, til teoretiske bidrag og til hvordan det teoretiske og det praktiske kan flyte sammen.
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Fri frakt på bestillinger over 349,-
Randi Hojem Røthe har undervist i pedagogikk og vært studieleder ved Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Innlandet. Hun har spesielt vært opptatt av utvikling av godt læringsmiljø og hvordan vi tar imot nye studenter. Røthe har master i pedagogikk med fokus på skoleledelse og hvordan Rektorskolen brukte ny kunnskap om ledelse, læring og motivasjon.
Anne Røisehagen er høgskolelektor ved Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Innlandet. Hun underviser i pedagogikk, og har spesielt vært opptatt av å utvikle studentaktive undervisningsformer og av relasjonens betydning i undervisning og i møte med studenter. Hun har i de senere år forsket på seminar som læringsarena i høgere utdanning. Anne Røisehagen har master i pedagogikk med fokus på «Kvalitet i feedback som formativ vurdering i høgere utdanning», en teoretisk og empirisk analyse og forståelse av kommunikasjonen og relasjonens betydning i feedback som formativ vurdering med sentrale implikasjoner for studenters læringsutbytte.

Lene Nyhus er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitet i Innlandet, Lillehammer. Hun har doktorgrad i pedagogikk og underviser i pedagogikk, kommunikasjon, veiledning og vitenskapsteori. Forskningsområdene omfatter forholdet mellom teoretisk/filosofisk grunnlagstenkning og praksis i arbeid med mennesker , organisasjonslæring, tverrfaglig samarbeid i oppvekstsektoren samt undervisning, utdanning og forholdet mellom skole og samfunn. Nyhus har skrevet og publisert bokkapitler og artikler og vært medredaktør i antologier, blant annet boka Samarbeid om folkehelse og livsmestring – i skole- og kommunesamfunnet (2024).

Yngve Troye Nordkvelle er professor i pedagogikk, og i perioden 2018–2023 var han leder for seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet ved Høgskolen i Innlandet, fra 2024 Universitetet i Innlandet. Hans forskning har dreid seg om skolens internasjonalisering, lærebøker og klasseromsstudier, læreplanstudier og utdanningspolitikk, fleksibel utdanning og mediepedagogikk. De senere årene har universitetspedagogiske spørsmål vært viktigst, og han har skrevet om sykepleierutdanning og simulering, om film- og TV-fagenes studiefagsdidaktikk, og om stillingsstruktur og kvalifiseringsarbeid i høyere utdanning. Nordkvelle har redigert tidsskriftene Uniped og Seminar.net.
