Laster...
Laster...
Matematikk for grunnskolelærerutdanningen
Av Inger Christin Borge, Kristin Ran Choi Hinna, Trond Stølen Gustavsen, Peer Sverre Andersen, 2014, Heftet

Bok i serien QED - Matematikk for grunnskolelærerutdanningene
QED 5–10 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2 er tilpasset de siste 30 av de 60 studiepoengene i matematikk rettet mot undervisning på 5.–10. trinn. De første tre kapitlene i boka tar utgangspunkt i matematikkfaglige emner: funksjoner, tall og geometri. Boka har et kapittel om statistikk og kvantitativ forskningsmetode og et om kvalitativ forskningsmetode. Bokas øvrige kapitler presenterer utvalgte emner i matematikkdidaktikk. Blant disse er matematikklærerens kompetanse, internasjonale undersøkelser, vurdering, dynamisk kartlegging og oppfølging, problemløsning i matematikk og «utematematikk».
Utvalget av emner til QED 5–10, bind 2 er gjort med utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen og erfaringer og synspunkter fra forskjellige lærerutdanninger i Norge. Mange sider ved matematikk i skolen og lærerutdanningen er berørt, og boka presenterer oppdatert kunnskap om matematikk som undervisningsfag tilpasset behovene i dagens skole og samfunn.
QED 5–10 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, bind 2 er tilpasset de siste 30 av de 60 studiepoengene i matematikk rettet mot undervisning på 5.–10. trinn. De første tre kapitlene i boka tar utgangspunkt i matematikkfaglige emner: funksjoner, tall og geometri. Boka har et kapittel om statistikk og kvantitativ forskningsmetode og et om kvalitativ forskningsmetode. Bokas øvrige kapitler presenterer utvalgte emner i matematikkdidaktikk. Blant disse er matematikklærerens kompetanse, internasjonale undersøkelser, vurdering, dynamisk kartlegging og oppfølging, problemløsning i matematikk og «utematematikk».
Utvalget av emner til QED 5–10, bind 2 er gjort med utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen og erfaringer og synspunkter fra forskjellige lærerutdanninger i Norge. Mange sider ved matematikk i skolen og lærerutdanningen er berørt, og boka presenterer oppdatert kunnskap om matematikk som undervisningsfag tilpasset behovene i dagens skole og samfunn.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-
Inger Christin Borge har doktorgrad i matematikk fra University of Oxford og er nå førstelektor ved Matematisk institutt (MI), Universitetet i Oslo (UiO). Hun har tidligere vært ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO hvor hun underviste på lærerutdanningen og deltok i forskning knyttet til de internasjonale studiene TIMSS og TIMSS Advanced. Hun har også vært gjesteforsker ved ETH i Zürich, postdoktor ved MI og førsteamanuensis ved tidligere Høgskolen i Vestfold. Borge har lang erfaring i å undervise og veilede studenter og skoleelever, lærere og lærerstudenter. Spesielt har hun forelest på begynnerkurset i matematikk ved MI for forserte elever siden høsten 2012. Hun har bred erfaring som forfatter av lærebøker i matematikk på ulike nivåer: videregående skole, bachelornivå på universitet og grunnskolelærerutdanningen. Borge var også leder for Utdanningsdirektoratets ekspertgruppe bak rapporten «Matematikk i norsk skole anno 2014». Hennes faglige interesser er algebra og matematikkdidaktikk, og hun er spesielt opptatt av overgangen fra videregående skole til universitet.
Kristin Ran Choi Hinna er førstelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hinna har mange års erfaring fra lærerutdanningen ved Høgskulen i Bergen og har undervist på en rekke etter- og videreutdanninger for lærere og barnehagelærere. Hun har publisert matematikkdidaktiske forskningsartikler og lærebøker. De siste årene har Hinna vært opptatt av origami i geometriopplæring og språkutvikling i barnehage og småskoletrinnet. Hinna har hovedfag i matematikkdidaktikk og er cand.scient. fra Høgskolen i Agder.
Trond Stølen Gustavsen er professor i matematikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Her underviser han i grunnskolelærerutdanningene. Tidligere har Gustavsen undervist ved ingeniørutdanning og økonomiutdanning, og utviklet kurs og læremateriell ved ulike institusjoner innen høyere utdanning. Han har siden 1993 arbeidet med forskning i matematikk og har publisert artikler i internasjonale fagtidsskrifter. Gustavsen har doktorgrad i matematikk fra Universitetet i Oslo.
Peer Sverre Andersen er førstelektor i matematikkdidaktikk. Han har undervist i lærerutdanningen siden 1993. Han har i denne perioden undervist i både allmennlærer- og grunnskolelærerutdanning, førskole- og barnehagelærerutdanning samt PPU. Fra 2010 har han undervist i og bidratt i utviklingen av nettbasert lærerutdanning ved HSN. Han har også jobbet mye med utviklingen av digitale verktøy i matematikkundervisningen i denne perioden. Fra 2017 jobber han som instituttleder for matematikk og naturfag ved HSN.