Forfatterne av denne boka vil at du som lærer, i tillegg til å undervise i fagene, spør elevene: «Hvem og hvordan vil du være som menneske? Hvordan vil du bli husket?» Disse spørsmålene belyses ved hjelp av teori og praksiseksempler og illustrerer hvordan skoleansatte daglig kan bidra til å gjøre ungdom motstandsdyktige. Bokas faglige ramme, kombinert med eksempler fra praksis, vil gi deg både ny forståelse, gode ideer og bekreftelse på at det arbeidet du gjør for elevene dine er viktig.
Boka er primært skrevet for deg som er lærer på ungdomstrinnet, og passer også godt for studenter i lærerutdanningene. Den er i tillegg aktuell for andre yrkesgrupper som jobber med barn og ungdom, og er et viktig bidrag til å rette fokuset mot den enkelte ungdoms personlige utvikling og livsmestring.
Forfatterne av denne boka vil at du som lærer, i tillegg til å undervise i fagene, spør elevene: «Hvem og hvordan vil du være som menneske? Hvordan vil du bli husket?» Disse spørsmålene belyses ved hjelp av teori og praksiseksempler og illustrerer hvordan skoleansatte daglig kan bidra til å gjøre ungdom motstandsdyktige. Bokas faglige ramme, kombinert med eksempler fra praksis, vil gi deg både ny forståelse, gode ideer og bekreftelse på at det arbeidet du gjør for elevene dine er viktig.
Boka er primært skrevet for deg som er lærer på ungdomstrinnet, og passer også godt for studenter i lærerutdanningene. Den er i tillegg aktuell for andre yrkesgrupper som jobber med barn og ungdom, og er et viktig bidrag til å rette fokuset mot den enkelte ungdoms personlige utvikling og livsmestring.
289,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Bjørg-Elin Moen har doktorgrad i sosialpsykologi fra NTNU. Hun har beveget seg fra å forske på risiko til å jobbe målrettet for å utvikle robust ungdom gjennom stiftelsen MOT. I dag jobber hun med verdibasert lederutvikling og er ansvarlig for programmet "Skolen som samfunnsbygger" hvor mer enn 130 skoler deltar. Hun er medforfatter av boken ”Ungdom, læring og forebygging”.
Grete L. Moen er utdannet klinisk barnevernspedagog med videreutdanning innen blant annet familieterapi, intersubjektiv terapi og spesialisering innen barn- og unges psykiske helse. Hun har lang og bred erfaring innen barnevern og psykisk helse, og jobber til daglig som spesialrådgiver ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse og barnevern (RBUP). Hun jobber nå også i Corvita AS, som er en privat aktør innen barnevern, helse og omsorg.
Tidligere har hun gitt ut bøkene Barns møte med psykisk lidelse, en datters historie og Jeg trenger noen å være glad i. Møter mellom mennesker og utvikling av profesjonell kompetanse.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202700775
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk
Anmeldelser
Forfatterne spenner opp et bredt lerret for skolens mandat og oppgaver, og det blir gjort spennende dypdykk i flere av utfordringene som møter lærere og andre skoleansatte i og utenfor klasserommet. De to forfatterne utfyller og kompletterer hverandres kompetanse, idet den ene av dem har bakgrunn fra sosialpsykologi og lederutvikling i skolen, mens den andre er utdannet klinisk barnevernspedagog og har spesialisering innen psykisk helse for barn og unge.
[...] anbefales for alle lærere og andre ansatte i skolen, og ikke minst for studenter i lærerutdanningene. I og med at «livsmestring» er det ene av tre tverrfaglige temaer i det nye læreplanverket, er det en særdeles aktuell tematikk i Fagfornyelsen som det her blir kastet lys over. Boka er i høyeste grad også relevant for yrkesgrupper utenfor skolen som arbeider med barn og unge.