Veiledning for barnehagelærere gir praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Praktiske eksempler får stor plass i fremstillingen. Her er eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningen, på bruk av sirkulære spørsmål og gestaltspørsmål og på etiske dilemmaer i veiledningen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Forfatterne drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethetsvurdering. I denne 5. utgaven av boka er det foretatt en oppdatert og utvidet revisjon av samtlige kapitler. Oppdateringene er gjort på bakgrunn av endringer i barnehageloven, rammeplan for barnehagen, rammeplan for barnehagelærerutdanningen, nyere forskning og tilbakemeldinger fra lesere. Boken kan brukes i veiledningsopplæringen i barnehagelærerutdanningen og er et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for barnehagelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Den er også aktuell for videreutdanningen i veiledning.
Veiledning for barnehagelærere gir praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Praktiske eksempler får stor plass i fremstillingen. Her er eksempler på veiledningsgrunnlag, på fasene i veiledningen, på bruk av sirkulære spørsmål og gestaltspørsmål og på etiske dilemmaer i veiledningen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Forfatterne drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethetsvurdering. I denne 5. utgaven av boka er det foretatt en oppdatert og utvidet revisjon av samtlige kapitler. Oppdateringene er gjort på bakgrunn av endringer i barnehageloven, rammeplan for barnehagen, rammeplan for barnehagelærerutdanningen, nyere forskning og tilbakemeldinger fra lesere. Boken kan brukes i veiledningsopplæringen i barnehagelærerutdanningen og er et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for barnehagelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Den er også aktuell for videreutdanningen i veiledning.
299,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Åsta Birkeland er dosent (ph.d.) i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har tidligere arbeidet i barnehage og som barnehagekonsulent og har i mange år ledet høgskolens utdannings- og forskningssamarbeidsprosjekter med kinesiske universitet og barnehager. Birkeland har doktorgrad fra NTNU med en kryss-kulturell studie av barnehagepraksiser i Kina og Norge.
Nina Carson er førstelektor emerita i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har embetsstudiet i spesialpedagogikk og er cand.paed.spec. spesialist i rådgivning NCPSF. Carson har lang erfaring fra barnehage, skole, PP-tjeneste og høgskole. Hun har deltatt i en rekke forskningsprosjekter og var institusjonsansvarlig for skikkethetssaker ved Høgskulen på Vestlandet i mange år. Carson startet de første veiledningskursene for barnehagelærere og grunnskolelærere på Høgskulen i Bergen, senere Høgskulen på Vestlandet.