PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever på slutten av den obligatoriske skolegangen er forberedt på å bruke sine ferdigheter og kunnskaper i de tre fagområdene i videre studier, arbeidsliv og privatliv. Undersøkelsen gjør det mulig å studere hvordan resultatene endrer seg over tid og å sammenlikne resultater på tvers av land. Fra et norsk perspektiv er det særlig interessant å se på likheter og forskjeller mellom de nordiske landene. PISA-undersøkelsen er en del av kvalitetsvurderingssystemet. Det betyr at data og resultater fra PISA inngår som en av flere informasjonskilder for å vurdere kvaliteten i norsk skole. PISA-undersøkelsen har blitt gjennomført hvert tredje år siden år 2000, men ble utsatt fra 2021 til 2022 på grunn av covid-19-pandemien.
Denne rapporten presenterer de første resultatene fra den åttende gjennomføringen av undersøkelsen, PISA 2022, med matematikk som hovedområde. Rapporten er skrevet for et allment publikum, men også for skoleledere, lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av tilstanden i norsk skole.
PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever på slutten av den obligatoriske skolegangen er forberedt på å bruke sine ferdigheter og kunnskaper i de tre fagområdene i videre studier, arbeidsliv og privatliv. Undersøkelsen gjør det mulig å studere hvordan resultatene endrer seg over tid og å sammenlikne resultater på tvers av land. Fra et norsk perspektiv er det særlig interessant å se på likheter og forskjeller mellom de nordiske landene. PISA-undersøkelsen er en del av kvalitetsvurderingssystemet. Det betyr at data og resultater fra PISA inngår som en av flere informasjonskilder for å vurdere kvaliteten i norsk skole. PISA-undersøkelsen har blitt gjennomført hvert tredje år siden år 2000, men ble utsatt fra 2021 til 2022 på grunn av covid-19-pandemien.
Denne rapporten presenterer de første resultatene fra den åttende gjennomføringen av undersøkelsen, PISA 2022, med matematikk som hovedområde. Rapporten er skrevet for et allment publikum, men også for skoleledere, lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av tilstanden i norsk skole.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Andreas Pettersen er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Han har en doktorgrad i matematikkdidaktikk og har jobbet med PISA-undersøkelsen siden 2017. Pettersen har utgitt flere artikler om matematikkdidaktikk og vært redaktør for boka Matematisk kompetanse. I dybden på resultater fra PISA 2022 (utgitt i 2024).
Tove S. Frønes arbeider ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på elevers leseforståelse og på hvordan tekster på nett og i tradisjonelle medier leses. Tove har lenge jobbet med å utvikle leseprøver som nasjonale prøver og PISA, og har blant annet vært redaktør for boka Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA (2020). Tove har lang erfaring som kursholder for lærere, skoler og kommuner, og har også skrevet lærebøker i norsk.
Maria Løvgren er seniorrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun har mastergrad i matematikkdidaktikk og har jobbet som lærer i ungdomsskolen og videregående skole.
Fredrik Jensen er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Han har en doktorgrad i naturfagdidaktikk og har vært involvert i PISA-undersøkelsen siden 2013, med ansvar som prosjektleder fra og med PISA 2018. Hans forskningsinteresser omfatter elevers kompetanse og holdninger til naturfag. Jensen var medredaktør for boken Matematisk kompetanse. I dybden på resultater fra PISA 2022, utgitt i 2024.
Anna Eriksen er seniorrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun har mastergrad i norskdidaktikk og har i mange år jobbet med utvikling av leseprøver.
Eva Kristin Narvhus er seniorrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun har mastergrad i norskdidaktikk og har mange års erfaring som lærer i grunnskolen og i videregående skole.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2023
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202830465
Kategorier: Pedagogikk, Faglitteratur for profesjonsmarkedet, Pedagogikk og lærerutdanning, Matematikk, realfag og teknologi
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International