Spesialpedagogikk er det mest omfattende og allsidige verket om spesialpedagogikk i Norge.
Bokas fire deler omhandler disse temaene: Spesialpedagogikkens identitet som et mangfoldig lærings- og verdifag: faglige perspektiver og forståelsesmåter, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling.
Spesialpedagogiske grunnleggende arbeidsoppgaver: inkludering, kartlegging, forebygging, den spesialpedagogiske tiltakskjeden og samarbeid med foreldre, PPT og andre.
Spesialpedagogiske støtte- og hjelpetiltak for en mangfoldig målgruppe: kommunikasjons- og språkforstyrrelser, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, utviklingshemming, hørsels- og synsvansker, fysisk-motoriske funksjonshemminger, psykososial sårbarhet, migrasjonsrelaterte vansker, autisme og barn og unge med stort læringspotensial.
Spesialpedagogikk i barnehage og skole: barnehage, grunnskole, videregående opplæring og skolelivsmestring.
Boka retter seg primært til bachelor- og masterstudenter i spesialpedagogikk og studenter i lærerutdanningene, men er også velegnet i pedagogikk-, sosial- og helsefagene.
Forfatterne er rekruttert fra de fremste studie- og forskningsmiljøene i Norge.
Spesialpedagogikk er det mest omfattende og allsidige verket om spesialpedagogikk i Norge.
Bokas fire deler omhandler disse temaene: Spesialpedagogikkens identitet som et mangfoldig lærings- og verdifag: faglige perspektiver og forståelsesmåter, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling.
629,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Edvard Befring, født 1936, er professor emeritus ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han har vært professor i pedagogisk psykologi, rektor ved Statens spesiallærerhøgskole og professor i spesialpedagogikk. Som rektor sto han i spissen for fornyelser av studie- og forskingvilkårene i spesialpedagogikk, med innføring av hovedfag, en internasjonal master og doktorgrad i spesialpedagogikk. Han har faglig bakgrunn i realfag, psykologi og pedagogikk, og har publisert et stort antall artikler og bøker om barn og unges læring og psykososiale utvikling, samt om etiske, historiske og forskningsmetodiske problemstillinger.
Kari-Anne B. Næss, født 1971, er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har mangeårig praksiserfaring som allmennlærer, spesialpedagog og logoped. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon og språk hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202877286
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning