Spesialpedagogikk, som er det mest omfattende og allsidige verket om spesialpedagogikk i Norge, kommer nå i sin 7. utgave.
Bokas fire deler omhandler disse temaene: Spesialpedagogikkens identitet som et mangfoldig lærings- og verdifag: faglige perspektiver og forståelsesmåter, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling.
Spesialpedagogiske grunnleggende arbeidsoppgaver: inkludering, kartlegging, forebygging, den spesialpedagogiske tiltakskjeden og samarbeid med foreldre, PPT og andre.
Spesialpedagogiske støtte- og hjelpetiltak for en mangfoldig målgruppe: kommunikasjons- og språkforstyrrelser, lese- og skrivevansker, matematikkvansker, utviklingshemming, hørsels- og synsvansker, fysisk-motoriske funksjonshemminger, psykososial sårbarhet, migrasjonsrelaterte vansker, autisme og barn og unge med stort læringspotensial.
Spesialpedagogikk i barnehage og skole: barnehage, grunnskole, videregående opplæring og skolelivsmestring.
Boka retter seg primært til bachelor- og masterstudenter i spesialpedagogikk og studenter i lærerutdanningene, men er også velegnet i pedagogikk-, sosial- og helsefagene.
Forfatterne er rekruttert fra de fremste studie- og forskningsmiljøene i Norge.
Spesialpedagogikk, som er det mest omfattende og allsidige verket om spesialpedagogikk i Norge, kommer nå i sin 7. utgave.
Bokas fire deler omhandler disse temaene: Spesialpedagogikkens identitet som et mangfoldig lærings- og verdifag: faglige perspektiver og forståelsesmåter, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling.
Kari-Anne B. Næss, født 1971, er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har mangeårig praksiserfaring som allmennlærer, spesialpedagog og logoped. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon og språk hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling.
Edvard Befring, født 1936, er professor emeritus ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han har vært professor i pedagogisk psykologi, rektor ved Statens spesiallærerhøgskole og professor i spesialpedagogikk. Som rektor sto han i spissen for fornyelser av studie- og forskingvilkårene i spesialpedagogikk, med innføring av hovedfag, en internasjonal master og doktorgrad i spesialpedagogikk. Han har faglig bakgrunn i realfag, psykologi og pedagogikk, og har publisert et stort antall artikler og bøker om barn og unges læring og psykososiale utvikling, samt om etiske, historiske og forskningsmetodiske problemstillinger.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202839888
Antall sider: 792
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning